Mijn eerste weekje down under - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Yvette Swarts - WaarBenJij.nu Mijn eerste weekje down under - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Yvette Swarts - WaarBenJij.nu

Mijn eerste weekje down under

Door: Yvet

Blijf op de hoogte en volg Yvette

10 December 2013 | Australië, Gold Coast

Hi lieve mensen,

Een update vanuit het zonnige Australië! Veel mensen vroegen wanneer mijn eerste blog bericht kwam dus bij deze. Het was niet helemaal m'n plan om een blog te schrijven, vooral omdat ik een lang verhaal typen op de ipad een hel vindt. Dus mocht ik aan het eind van deze blog zo geïrriteerd zijn, dan horen jullie weer van me in mei!

Maar ik ben dus aan de andere kant van de wereld, 9 uur vooruit, in de Gold Coast om precies te zijn. Dit ligt ongeveer 100 km onder Brisbane, misschien meer bekent bij de meeste. Het is een beetje te vergelijken met Miami Beach in Florida, het paradijs voor toeristen, springbreak studenten en alle motorbendes aanwezig in het land.
Ik heb er welgeteld 27 uur over gedaan om hier te komen, zo'n 11 uur naar Hong Kong, daar fijn 7 uur lang spenderen tussen de perfectionistische chinezen en toen weer 9 uur vertoeven in een vliegtuig naar Brisbane. Ik hoor veel mensen al denken: Hong Kong? Ging je niet via Singapore? Ja dat was zeker de planning maar door wat complicaties met het vliegtuig naar Singapore was er helaas geen stoeltje meer over voor mij. Dus ik ben met mijn koffertje vanaf Schiphol stiekem weer naar huis gegaan, om de dag erna poging 2 'vertrek naar Australië' uit te voeren inclusief dramatisch afscheid enzo (nee grap, dat viel best mee).
Maar ik zal niet zeuren; een dag op 6 maanden is natuurlijk niks, er stond gelukkig ook niet een persoon in Brisbane met bordje 'yvette swarts' op mij te wachten, en ik betaal voor dit ticket naar Australië geen hol xD lang leve papa bij de KLM.
Dus ik arriveerde maandag ochtend om 6 uur om maar meteen, jawel om die tijd al, in 27 graden te wachten op mijn busje naar de Gold Coast. Ik had moeite met wakker blijven omdat ik welgeteld 0 uur had geslapen in mijn lange trip.
De trip naar de Gold Coast en dus mijn appartement duurde een uur. Op de kaart lijkt het dichter bij elkaar maar dat is met alles hier heb ik al gemerkt. Toen we in het vliegtuig Australië binnen vlogen gaf flight tracking nog 3 uur aan :|
Tijdens mijn bus trip heb ik ook meteen geleerd dat de staat Queensland de 'Sunshine State' wordt genoemd. Een overeenkomst met Florida. En die naam heeft het niet voor niks.

Eenmaal aangekomen bij mijn appartement was ik nog niet bepaald gerust. Mijn huisgenoten zouden de dag erna pas thuiskomen en ze hadden de sleutels verstopt. Fijn is dat met mijn jetlag hoofd. De eerste sleutel zou in de brievenbus liggen en die vond ik gelukkig snel. Niet zonder opmerking van de buren in de tuin natuurlijk. Dus ik had ze maar even uitgelegd wat ik aan het doen was. Volgende bestemming was namelijk de garage waar ik in de auto de sleutel van het huis zou vinden. Diezelfde buurman heeft me met alles geholpen en zelfs mijn koffer naar verdieping 3 getild xD
En hoe graag ik ook wilde wakker blijven tot de avond om van mijn jetlag af te komen, ben ik toch maar een dutje gaan doen na een douche en een bezoekje aan de supermarkt. Tot 10 uur 's avonds.. Oeps. Niet heel slim, maarja ik had toch geen verplichtingen.

Ik ben hier nu een week en heb een hoop moeten regelen so far. Australisch telefoonnummer, belastingnummer, bank openen, huur betalen etc en niet te vergeten werk zoeken. Want het is dus mijn plan hier tot eind feb te blijven, zolang kan ik ook in het appartement blijven, en dan daarna met het verdiende geld 3 maanden lang alleen maar te reizen en alles te zien vanaf de plek waar ik nu zit zuidwaarts tot aan Melbourne waarvandaan ik de laatste weken naar Nieuw-Zeeland wil gaan.
Werk zoeken is hier niet extreem moeilijk maar je moet er zeker niet te makkelijk over denken en niet teveel eisen stellen. Dat laatste had ik vooral wel. Ik wilde namelijk heel veel dingen niet die veel backpackers hier wel doen zoals op boerderijen werken en fruit plukken, schoonmaak werk en flyeren voor feestjes. Misschien zou dit wel veranderen na 4 weken werk zoeken maar nu nog niet. Ik heb op veel plekken zoals cafe's en restaurants mijn CV gegeven en gehoopt op het beste. Gisteren was het eindelijk raak bij een koffie tentje/restaurant 'The Coffee Club' midden in het toeristische centrum. Het is een beetje te vergelijken met The Coffee Company en Bagels & Beans in Nederland qua sfeer.
Morgen is mijn try-out dag dus fingers crossed! Als het allemaal goed zit kan ik daar dus full-time werken tot eind feb en in mijn vrije tijd genieten van het strand, de mooie omgeving en leuke mensen hier.

Naast de regel dingen is het leven hier heerlijk. Iedereen is super relaxed en je maakt heel makkelijk contacten. Al een paar leuke reizigers leren kennen. Ik woon hier op 2 min van het strand dus die krijgt bijna dagelijks een bezoekje van me.
Een ding wat hier nog steeds een dagelijkse struggle is is zeker het rijden aan de andere kant van de weg. Niet omdat ik zelf een auto heb maar oversteken gaat al fout bij mij. Ik kijk nog steeds de verkeerde kant op en ik loop ook steeds bijna tegen mensen aan op de stoep, het elkaar passeren moet namelijk ook andersom en dat voelt zo onnatuurlijk haha. Naja geef me nog een week. Ik kan in ieder geval goed oefenen op een mountainbike die ik gekocht heb van de buurman. Heerlijk om op rond te rijden en veel beter dan het openbaar vervoer waar ik nog geen logica in zie.
Een iets minder leuk iets aan Australië, holy wat is alles duur in de supermarkt. Ik koop sommige dingen gewoon uit principe niet omdat het gewoon belachelijk duur is. Ik gok ongeveer x3 vergeleken met Nederland. En dan ook nog het feit dat je dingen even moet omrekenen om er zeker van te zijn. Vooral fruit en brood enzo, als je het al brood kan noemen haha. Maar als ik straks werk verdien ik er tenminste naar. Iets wat hier wel goedkoper is dan in Nederland zijn kiwi's.. shocker ;p. Oh en gadver dat Vegemite, typisch traditioneel broodbeleg hier, is niet te vreten. Ik eet nog liever azijn op mn brood.

Ik zal nog proberen om er wat foto's op te zetten en misschien een video maar het gaat allemaal niet zo soepel op de ipad, dus ik moet even alles uitzoeken.

Hopelijk gaat alles goed in Nederland en zitten jullie nog boven de 0 graden! Ik zag al heel wat kerstboompjes op Facebook voorbij komen. Die sfeer ontbreekt hier een beetje. Al hoewel.. ze doen erg hun best maar zo'n grote boom met lichtjes en nepsneeuw misstaat een beetje in 30 graden ;p dus dat feest sla ik maar over dit jaar. Hier vieren ze het met een bbq op het strand, tja, het is maar wat je gewend bent. Oh en ik zeg wel barbecue, maar het is barbie hier, net zoals 1000 andere afgekorte woorden hier. Maakt het er niet bepaald makkelijker op haha.

Nou ik ga avondeten bijna, jullie komen straks allemaal je bed uit denk ik! Ik zal proberen dit een beetje bij te houden maar ik beloof niks xD

Liefs en groetjes from down under!

  • 10 December 2013 - 08:35

    Jade:

    Woow, wat ziet het er mooi en zonnig uit daar! Fijn dat je al snel een leuk baantje hebt gevonden. Kerst met 30 graden op het strand met een barbie klinkt ook zeker niet verkeerd. Ben benieuwd naar de rest van je verhalen. :D Veel plezier!

  • 10 December 2013 - 08:49

    Joke:

    Hoi Yvette,

    ik vind het zeker leuk jouw belevenissen te lezen! Heel veel plezier daar gewenst!
    Je gaat vast weer veel beleven. Oefen nog maar veel met de mountainbike in het verkeer, lijkt mij ook raar om de verkeersregels andersom toe te passen!
    Werk ze, zie nu al uit naar je volgende verslag!

    liefs, Joke

  • 10 December 2013 - 10:10

    Peter/marjon:

    Hey lieverd,

    Wat goed om te lezen dat je het naar je zin hebt en dat je al een baan hebt.
    Lekker genieten deze ervaringen neemt niemand meer van je af.
    Vind het echt super om verslagen te lezen over je belevenissen in het verre land.
    Meis geniet en we kijken uit naar het volgende verslag.

    liefs je oom en tante.
    en natuurlijk kelly en mitchell.xxxx

  • 10 December 2013 - 12:32

    Marike:

    Het klinkt echt super leuk!
    Ik vind het leuk te lezen wat je allemaal doet, dus hopelijk weer snel een verslagje haha :)
    Veel plezier!

    Liefs, Marike

  • 10 December 2013 - 17:23

    Marjo:

    Heey Lieverd,

    superleuk om te lezen joh! Heerlijk op zijn eitjes hihi, gelukkig zijn er in australie altijd mensen die je willen helpen (zeker van die schattige meisjes zoals jij ;))

    Vegemite is vies he! Net zoals goon, dat al eens geprobeerd? Het gaat je vast lukken bij de coffee club, wat heerlijk dat je zo dicht bij het strand woont zeg! Je moet wel een keer gaan surfen hoor!
    En zeker niet de uitstapjes vergeten op je vrije dagen, zeker de moeite waard. Heel veel plezier nog,
    Liefs

  • 10 December 2013 - 17:33

    Petra:

    Hoi Yvet

    Ik vind het super leuk om jou verhalen te lezen
    En wat goed dat je al een baan hebt.
    Melissa van Maison zit ook ergens in Australië zal wel heel toevallig zijn als je haar tegen komt.
    Hoop op weer een verslag hahaha
    Geniet lekker xx peet

  • 10 December 2013 - 19:52

    Diana Van Der Keur:

    Hai Yvette, leuk om zo je belevenissen te kunnen volgen. Mooi verhaal en leuk om te zien op foto's hoe het er daar uit ziet. We duimen dat het werk gaat bevallen. Zullen wel heel aparte Feestdagen voor je worden dit jaar, maar daar houd je wel van, geloof ik. Meis, geniet van alles en tot lezens.
    Liefs Diana.

  • 10 December 2013 - 22:45

    John Swarts:

    Hi meis,
    Dat klinkt weer erg goed allemaal en ik herken de schrijfstijl van je tijd in Barcelona. Je zit er nu 9 dagen dus je zou precies aan het tijdsverschil van 9 uur gewend moeten zijn.....
    Ik hoop dat je eerste werkdag zometeen naar wens verloopt en dat je daar een paar maanden kan blijven.
    Geniet, maak vrienden en heb de tijd van je leven!!
    Kus van je vader!

  • 10 December 2013 - 23:24

    Danique Van Dijk:

    Hé meis,
    Ah, leuk om je verhaal te lezen zeg! Fijn dat alles goed gaat daar! Ben wel een beetje jaloers hoor.. Zon, zee, strand. Wie wil dat nou niet;-)? Succes morgen met je try-out dag bij 'The Coffee Club'! Komt vast ook weer helemaal goed!
    Veel liefs & kusje

  • 11 December 2013 - 01:04

    Sabeth:

    Hoi Yvette,

    Prachtig je eerste reisverslag, zo fijn om te lezen dat je alle noodzakelijke verplichtingen meteen al achter de rug hebt en nu ook al een baan hebt gevonden! Ik duim voor je dat je eerste werkgever in deze plaats ook gelijk de laatste zal zijn omdat je het helemaal naar je zin hebt en natuurlijk enorme hoeveelheden Aussie-dollars betaald krijgt...haha
    Als ik het strand zie, kan ik amper geloven dat zoiets nog bestaat: leegte links en ruimte rechts...
    Je hebt een hele zand-strand voor jezelf (mits er geen 'barbie' in de buurt is)
    Kerstsfeertje is ver te zoeken maar dat went.
    Oud en Nieuw zal wellicht beter bevallen dan hier! Jullie mogen daar dan ook eerder beginnen ;-)

    Heel veel plezier en succes met de nieuwe baan!

    Liefs en groetjes van Hans en Sabeth

  • 11 December 2013 - 14:22

    Peetje (V):

    Heey y!
    Je hebt het weer goed voor elkaar allemaal zo te horen!
    Dat klinkt wel heel tof! En je huis ziet er echt tof uit. Alleen dat filmpje.. hmmm ik weet niet precies wat je probeerde te filmen, maar het komt niet echt over.. het beeld is inieminie haha maar aan de foto's kan ik wel een goeie indruk krijgen! Surfers paradise.. gaan we jou ook binnenkort op een board zien?
    Hopelijk heb je positief nieuws gehad vanuit je werk en kan je daar lekker aan de slag! Geniet ervan chick!
    Ik zat afgelopen maand te bedenken dat ik ook heel graag nog die kant op wil, en hoe vet het was geweest als we een deel samen konden doen! Maar zo snel ga ik mn geld ni bij elkaar krijgen, helemaal niet als jij al zegt dat het 3x zo duur is! Ooops!
    Dikke winterse koude kus vanuit Nederland, want de winter is hier weer aangebroken!

  • 15 December 2013 - 11:31

    Regina Ananias:

    Hoi Yvette,

    Tof dat je zo snel werk hebt gevonden, geniet van al je ervaringen!
    En gelukkig zijn kiwi's heel gezond:)

    Prettig kerstdagen daar in Down Under en alvast de beste wensen voor
    2014 van Oom Peter, tante Regina en Daniela xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvette

6 maanden in Australie!

Actief sinds 10 Dec. 2013
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 4397

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 31 Mei 2013

Trip door Australie

Landen bezocht: