Kerst, werk en kakkerlakken - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Yvette Swarts - WaarBenJij.nu Kerst, werk en kakkerlakken - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Yvette Swarts - WaarBenJij.nu

Kerst, werk en kakkerlakken

Blijf op de hoogte en volg Yvette

26 December 2013 | Australië, Gold Coast

Hi iedereen!

Om maar even mee te beginnen, ik hoop dat jullie een leuke kerst hebben gehad met veel sneeuw en kou en alvast een happy new year gewenst aan iedereen! Ik zou kerstkaartjes sturen als die niet 3 maanden later zouden arriveren ;] dus jullie moeten het hier even mee doen dit jaar =D

Ik ben hier nu alweer bijna een maand en vermaak me prima. Ik zou bijna overwegen nooit meer terug te komen. Neehoor grap, maar ik ben blij dat ik nog 5 maanden heb want ik blijf maar schrijven op mijn to-do lijstje voor de 3 maanden die ik ga rondreizen. Ook fijn dat ik het waarschijnlijk allemaal kan uitvoeren, financieel gezien, omdat ik dus ben aangenomen.
Full-time werken in de vakantieperiode is hier wel iets pittiger dan ik in Nederland gewend ben. Ik werk hier nu gemiddeld 48-50 uur per week. Iets meer dan gepland maar ik was hier toch om te gaan werken en ik spreek dagelijks reizigers die maar niks kunnen vinden + het feit dag er dagelijks zo'n 8 mensen binnenlopen in The Coffee Club met de vraag 'are you hiring?' Nou dan maar even bikkelen hier en straks spenden als een malle ;p
En ik moet zeggen dat de tijd voorbij vliegt op werk en ik echt hele leuke collega's heb. We werken allemaal zoveel uur dus je bent bijna meer samen dan zonder elkaar. Daarnaast is het ook leuk dat ze uit Brazilië, Zweden, Canada, Nieuw-Zeeland, Griekenland en Slovenië komen. Lekker multiculti sfeertje dus.
Wie trouwens dacht dat Amerikanen nep zijn, kent Australiërs nog niet. Ik begin er zelf ook al goed in te worden. Vooral het mensen naar binnen lullen met onze top specials en een debiel praatje. Heerlijk. Als het rustig is zorgt dit ook vaak voor ellenlange gesprekken met enthousiaste Australiërs (of Amerikanen). They all LOVE Amsterdam, oh myy gaaawd. Nee hoor best gezellig af en toe, en woorden als 'doll', 'honey' en 'dear' worden in bijna elke zin gebruikt.
Ook vinden de gasten in het cafe het leuk om te gokken waar ik vandaan kom. Wel ergens een compliment om vaak Canada en Amerika te horen, dan hoef ik in ieder geval niet te twijfelen aan mijn Engels. Jammer om ook vaak Duitsland te horen en af en toe Zweden en Zwitserland.

Maar verder gaat het allemaal goed en ken ik bijna het hele menu uit mijn hoofd die bestaat uit een item of 50 :| en dan had ik nog de grootste moeite met de vragen die erbij komen. Wilt u dat klein of groot? Hoe wilt u uw eieren? Wilt u patat of salade? Wilt u water? Welk soort brood wilt u? Holy.. Maar om nou te zeggen dat het fijn is als mensen alleen een koffie komen doen, nee. De koffie cultuur hier is mega en mensen bestellen hier niet gewoon een koffie of een cappuccino. Het is gewoonlijk om te vragen om een: caramel flat white in a mug with skim milk, extra shot and extra hot please. Dus.. ik schrijf zeker een hoop tijdens mijn shifts. Maar ik hoor jullie al denken; what the hell is een flat white. Nou dat is hier dus de meest gedronken koffie. Het is een cappuccino zonder schuim, ongeveer. En schuim heet hier froth, dat heb ik ook weer geleerd. Ik weet nu trouwens alles over koffie haha.

Okay genoeg over mijn werk. Al hoewel ik niet heel veel anders heb gedaan de afgelopen weken (a). Op mijn vrije momenten/dag ga ik vooral om met een meisje uit Nieuw-Zeeland. Vorige week zijn we gaan kerstshoppen wat trouwens echt een chaos is hier. Een beetje zoals de bekende beelden uit de US met allemaal schreeuwende en ruziënde mensen om de laatste spullen in de sale. Verder kom ik nog vaak op het strand en is het nachtleven hier ook niet verkeerd. Wel jammer van de ochtendshift de dag erna. Ook blijft een bezoekje aan de supermarkt leuk. Ik blijf het ook doelloos vinden dat er mensen werken als mandjesaangever. Die kan ik namelijk best zelf pakken. En heel fijn dat ze alles in tasjes doen bij de kassa maar een gemiddelde wachttijd is hierdoor wel 10 min. Ik ben er ook achter gekomen dat niet alles zo extreem duur is. Alles is namelijk per kilo aangegeven en een ui weegt geen kilo, dus die was gelukkig iets goedkoper toen ik bij de kassa aankwam. Wel vind ik het echt gemeen dat de bananen hier super groot zijn maar ik thuis bij het schillen er achter kwam dat er weinig in zat. Alleen een megadikke schil dus. En die weegt veel. Dit heb ik hier trouwens ook met de eieren. Ze zijn huge maar halfleeg haha.

Ook heb ik hier dan mijn eerste regenbui meegemaakt. En die zijn niet te vergelijken met wat wij in Nederland kennen. Ik dacht serieus even dat er ergens een vuurwerkshow was begonnen maar het was onweer. Gelukkig zat ik binnen. Het duurde ongeveer 5 min en 5 min later was alles weer droog. Ik hoor trouwens dat het in Nederland zo slecht nog niet is. Tenminste qua kou dan. Ik blijf een beetje op de hoogte van jullie door het uitvinden dat er elke ochtend om 08:00 Dutch News is. Heerlijk om even Nederlands te horen. Ook vorige week 's ochtends even Ajax kunnen zien voor werk. Jammer van het verlies maarja. Feyenoord doet het natuurlijk weer verbazingwekkend goed nu ik afwezig ben. Ik kom eerder terug als ze kampioen worden hoor!

Fietsen aan de verkeerde kant gaat al wat beter. Heel af en toe 's ochtends om 08:00 rij ik nog wel eens de garage uit om op 2 koplampen te stuiten. Maar verder geen aanrijdingen. Het viel me trouwens op dat bijna iedereen hier een helm draagt tijdens het fietsen. Veilig voor ze, maar leek me niet echt nodig voor mij als ervaren Nederlandse fietser. Nou, door een schreeuwende politieman ben ik er dus achter gekomen dat dat hier de wet is. Whoops, naja ik speel wel de domme toerist als ze me aanhouden. Ik ben hier toch nog maar 2 maanden, het is zweterig in de hitte en het verpest mn haar. Genoeg reden om de wet te overtreden dacht ik zo.
Na het uitgaan terugfietsen naar huis was ook een hele ervaring. Alle hotels in de omgeving van mijn appartement doen 's nachts namelijk de sprinklers aan. Dus die probeer ik dus te ontwijken om niet doorweekt thuis aan te komen. Best lastig in het donker, met een drankje op en aan de verkeerde kant van de weg.
Australiers doen trouwens sowieso veel aan hun huis en tuin. Het is heel normaal om iemand 's avonds om 23:00 zijn tuin te zien sproeien hier.

Ik heb ook de schrik van mijn leven hier gekregen. Ik pakte iets van een hoge plank in mijn walk-in closet en en kwam iemand mee naar beneden. Een mega kakkerlak. Niet bepaald mijn favoriete dieren. Na een minuut gillen en wat adem-in en adam-uit oefeningen heb ik de stofzuiger gepakt. Deze bleek meer te blazen dan te zuigen. Ik heb ooit gehoord dat je ze niet moet doodtrappen want dan verspreid je eitjes, dus dan maar vangen. Ik heb een mega glas uit de keuken gepakt om dat beest te pakken. 30 minuten later zat hij eronder. Het paste net godzijdank. Nu 1 week later zit hij er nog steeds. Het is wel prima zo en als ik m naar buiten gooi komt hij zeker terug voor wraak met al z'n vrienden. Ze blijven ook extreem lang in leven zonder eten en vocht dus het is een leuk presentje voor de bewoner van de kamer die terugkomt in februari. Wel check ik soms nog even of hij nog onder het glas zit. Straks is dit er één met superpowers :[
Ik heb dit spannende verhaal natuurlijk aan mijn collega uit Zweden vertelt de dag erna die leuk antwoordde met: 'o ja joh, wij hebben 2 hagedissen op de muur' :| ik ga dan denk ik toch voor de kakkerlak. Maar die plank raak ik nooit meer aan =[

Ik had trouwens een mooi plan in mijn hoofd voor de rest van mijn trip maar die wordt toch wel extreem afgeraden als ik Australiërs spreek hier. Ik wilde vanaf hier naar het zuiden gaan, maar iedereen zegt dat ik juist naar het Noorden moet. Dus zo gezegd zo gedaan, mijn reis is aangepast. Ik ga nu vanaf Brisbane/Surfers Paradise/Byron Bay, waar ik nu zit, naar het noorden. Helemaal naar Cairns en daarna pas naar Sydney, Melbourne en Adelaide in het zuiden. Hoe ik daar heen ga zie ik dan wel weer. Er worden hier dagelijks trips van het noorden naar het zuiden en van het oosten naar het westen aangeboden met de auto dus dat komt wel goed denk ik. Zie ik tenminste nog iets van het land ipv vliegen. Voor de mensen die geen flauw idee hebben wat ik nu net allemaal gerateld heb, een kaartje van Australië bij de foto's ;]
Na deze plekken in Australië vlieg ik dan door naar Nieuw-Zeeland voor ongeveer een maand denk ik. Wat ik daar ga doen weet ik nog niet want dat is echt een land waar ik 0 van weet dus tips zijn welkom mocht iemand van jullie het kennen ;p Wel mijn grootste wens zal daar in vervulling gaan... Hobbitland =D ik kan niet wachten om Frodo zijn huis in het echt te zien en een biertje te doen met Bilbo!

Vandaag, boxing day aka 2e kerstdag ben ik lekker vrij! Heerlijk even niks doen want kerst was gekkenhuis op werk. Wel ben ik lekker uit eten geweest met kerst en hebben we cocktails gedaan in een fancy hotel. Dus een leuke kerst heb ik wel gehad gelukkig. Ik ben blij dat morgen al die belachelijke versiering hier weg is en er geen auto's met rendieroren meer rond rijden. Op naar oud en nieuw!

Tv hier is trouwens echt verschrikkelijk. Echt geen bal aan. Gelukkig zit ik niet vaak voor de tv maar elke ochtend onder het ontbijt toddlers en tiaras en too fat for 15 ben ik nu wel klaar mee.

Sorry voor dit extreem lange verhaal. Neem er vooral de tijd voor :p
Trouwens heel erg bedankt voor alle lieve berichtjes de vorige keer! Leuk om te ontvangen :]
Deze keer niet zoveel foto's omdat ik eigenlijk nog bijna geen foto's heb gemaakt.

Tot over een tijdje maar weer!
Groetjes uit Aussie!!

  • 26 December 2013 - 23:45

    John Swarts:

    Hoi Yvette,
    Mooi verhaal weer en goed dat je je plannen hebt kunnen wijzigen van 5 maanden werken en 1 maand rondtrekken naar 3 maanden werken en 3 maanden rondtrekken. Werken kun je je hele leven nog en er valt genoeg te zien en te doen in Australië. Wij hebben vandaag De Hobbit 2 gezien en als je de kans hebt om aan het eind van je reis naar of via Nieuw Zeeland te reizen dan moet je dat zeker doen. De natuur is adembenemend en er schijnen nog restanten van The Shire te zien te zijn.
    Anyway, doe de groeten aan je huisdier onder het glas en tot schrijfs of facetimes.
    Kus van je vader

  • 27 December 2013 - 17:14

    Peter/marjon:

    Hoi Lieverd,
    Wat heerlijk om het verhaal weer te lezen. Ben echt heel erg blij om te lezen dat je het zo naar je zin hebt.
    dikke kus van ons

  • 01 Januari 2014 - 17:53

    Lein:

    Heey Lieverd!

    Hihi, ik heb echt gelachen om je uitgebreide verhaal. Ik herken precies de Yvette hihi, ik zie je het al helemaal doen met die kakkerlak. Wat een grap ;) Volgende keer misschien even aan een huisgenoot vragen of hij kan helpen?
    Wat ben je toch weer een harde werker, geld verdienen is zeker niet verkeerd. Maar misschien ben je wel maar één keer in Australie, duss idd niet te lang blijven hangen hoor! Het reizen is echt fantastisch, het noorden is erg leuk. Vergeet niet het great barrier reef mee te pakken (duiken is echt awesome) en cape tribulation met krokodillen is ook een aanrader.

    Goed om te horen dat je het naar je zin hebt en leuke collega 's. Zullen we een keer skypen? Werkse nog en het allerbeste voor 2014 meis!
    Liefs
    Lein

  • 02 Januari 2014 - 15:42

    Tante Regina:

    Hoi Yvette,

    de allerbeste wensen voor 2014 en veel plezier
    Down Under!

    Oom Peter, tante Regina en Daniela xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvette

6 maanden in Australie!

Actief sinds 10 Dec. 2013
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 4380

Voorgaande reizen:

30 November 2013 - 31 Mei 2013

Trip door Australie

Landen bezocht: